Перейти до вмісту

Що таке WLTP і навіщо це?

У вересні 2017 року в Європі були прийняті нові правила сертифікації автомобілів. Однією з таких змін стала нова процедура вимірювання викиду шкідливих речовин і твердих частинок а також, витрат палива і визначення запасу ходу електромобілів. Цикл, за яким будуть проходити стендові випробування, тепер називається WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) – Всесвітня гармонізована методика випробувань для легкових автомобілів. Новий стандарт прийнятий в країнах ЄС, а також в Швейцарії, Туреччини, Норвегії та Ліхтенштейні.

Цикл WLTP максимально відповідає сучасному стилю водіння водіїв.

Як було раніше?

До 2017 існував цикл NEDC – New European Driving Cycle, прийнятий аж в 1970 році. Випробування на стенді з цього циклу тривають 20 хвилин, за які автомобіль проїжджає 11 км, з яких дві третини часу імітується їзда по місту, а ще третина – за містом. Середня швидкість випробувань – 34 км/год, а максимальна – 120 км/год. Слідуючи цьому циклу, автомобіль розганявся в місті до 50 км/год за 26 секунд (смішно, чи не так?). А до 70-ти за містом – за 40 секунд. Все це в результаті давало показники по викидах СО і витрат палива далекими від реальності.

Що тепер?

2008 року під егідою ООН почалася розробка нового циклу під назвою WLTP. Його фінальні випробування пройшли 2014-го. Новий цикл передбачав вдвічі більшу дистанцію – 22 км. Середня швидкість зросла до 44,5 км/год, максимальне прискорення – в півтора рази. Максимальна швидкість тепер становить 131 км/год. Крім того, за стандартом WLTP необхідно окремо тестувати базову і максимально оснащену версію моделі з певним двигуном.

Порівняння тестувань за різними методологіями

Новий цикл враховує також тестування гібридів на електроавто. Для їх оцінки, зокрема, запасу ходу, ставляться особливі умови. Гібридні автомобілі, наприклад, повинні мати повністю розряджений акумулятор.

Плагін-гібриди тестуються у чотирьох циклах:

  • повністю розряджена батарея
  • частково заряджена батарея
  • повністю заряджена батарея
  • тестування в режимі електромобіля

Електромобілі за циклом WPTL тестуються в два етапи:

  • повністю заряджена АКБ
  • 12-годинний тест на повний розряд для перевірки витримки АКБ

Нові умови тестування авто значно більше наближені до реальних умов водіння.

Що у інших

У США використовується свій власний стандарт EPA FTP-75, остання редакція якого проводилася 2008 року. Цикл враховує особливості водіння американського автолюбителя і завдяки своїм особливостям, він, на нашу думку, найбільш точний. Авто тестується аж 31 хвилину, за яке проїжджає 17,8 км. За цикл авто робить 22 зупинки, загальний час простою – 20%. Максимальна швидкість – 91 км/год, а середня – 35 км/год.

В цикл EPA включено кілька підциклів:

  • US06, в якому вимірюється витрата палива при різких стартах на світлофорі і міському трафіку
  • SC03, що вимірює витрату палива з увімкненим кондиціонером

Все це дає результати, значно наближені до реальності. Для порівняння, Nissan Leaf 2018 року за даними різних циклів має такий пробіг:

  • EPA FTP-75 – 243 км
  • NEDC – 378 км
  • WLTP – 285 км в змішаному циклі і 415 км в міському (на шинах 16 “)

Висновки

Тепер, коли ви побачите в прайсах нову абревіатуру, будете знати, що виміри пробігу, витрат палива і викидів шкідливих речовие для даної моделі авто проводилися за новими, досить суворими європейськими правилами. Тож, є надія, що в реальному житті пробіг десь таким і буде. Хоча, в Україні норми WLTP не діють, тому продавці автомобілів мають право вказувати технічні характеристики автомобілів, що продаються в Україні в рамках чинного законодавства.

Для прикладу, один французький автовиробник в українських прайсах для всіх моделей вказав витрати палива і викидів СО2 відповідно до директиви 80/1268 / ЄЕС, прийнятої в 1980 році (читайте NEDC). А ось на сайтах європейських країн ці ж дані для всіх моделей вказані згідно з нормами WLTP. І вони, звичайно, різні. Українському автолюбителю має сенс шукати значення вимірювань за циклом WLTP. А ще краще, орієнтуватися на середні показники між найбільш суворим американським EPA і новим європейським WLTP. Щоб марно не розчаровуватися.