Перейти до вмісту

Що таке обгінна муфта генератора

обгінна муфта

Обгінна муфта – це компонент автомобільного генератора, який забезпечує вільне обертання ротора генератора при уповільненні або зупинці двигуна. Вона знижує навантаження на ремінь генератора, попереджає пробуксовування і знос ременя. Щоб зрозуміти, навіщо вона потрібна, розглянемо спочатку принцип роботи генератора.

Як працює генератор?

Функція генератора – перетворити механічну енергію від колінчастого валу двигуна в електричну і подати її в бортову мережу автомобіля.

Автомобільний генератор складається з таких компонентів:

  • Ротор
  • Статор
  • Діодний міст
  • Регулятор напруги
  • Шків

Коли двигун працює, він приводить у рух ремінь, який проходить по шківу, прикріпленому до генератора. Шків обертає вал ротора генератора, який, у свою чергу, обертає магніти всередині котушки. Ці обертові магніти генерують змінний струм у статорі, який потім направляється до випрямляча генератора. Випрямляч перетворює змінний струм на постійний. Детальніше про роботу генератора ви можете прочитати тут.

Навіщо потрібна обгінна муфта?

Toyota 27415-0W042
Шків генератора з обгінною муфтою Toyota 27415-0W042

Тривалий час шків був цілісною деталлю, приєднаною до валу генератора. Це викликало ривки в роботі мотора та збільшувало навантаження на ремінну передачу. Справа в тому, що двигун автомобіля працює нерівномірно – крутний момент передається через вал імпульсами. А швидкість автомобіля постійно змінюється під час розгону і гальмування. В результаті ремінь генератора розтягувався і рвався, маючи максимальний ресурс не більше 30 000 км.

Потім з’явилися нові двигуни — ще більш потужні, а також збільшилася кількість пристроїв та обладнання, що споживають більше енергії. Для них були потрібні більші генератори, ротор яких має значну інерцію. І проблема ускладнювалася.

Рішенням стало впровадження в конструкцію генератора обгінної муфти, яка забезпечила баланс швидкості обертання ведучого валу і валу генератора.

Як влаштована обгінна муфта

Принцип роботи муфти ви легко зрозумієте, якщо хоча б раз у житті їздили на велосипеді. Коли ви перестаєте крутити педалі – заднє колесо велосипеда не блокується, а продовжує обертатися. Аналогічний механізм знаходиться і в обгінній муфті генератора.

(1) Внутрішнє кільце з насічками, (2) Зовнішнє кільце з профільованою доріжкою, (3) Обгінна муфта, (4) Радіальний опорний підшипник, (5) Шків генератора з обгінною муфтою

Переваги шківа з обгінною муфтою

Окрім вже згаданих факторів, інші переваги використання обгінної муфти включають:

  • Більший комфорт при водінні та покращення рівня шуму
  • Зниження навантаження на ремінний привід
  • Зниження витрат палива
  • Збільшення терміну служби всіх компонентів

Ознаки несправності обгінної муфти

Термін служби обгінної муфти — близько 100 000 км. Після цього збільшується ризик виходу з ладу підшипника. Інші ознаки, що вказують на можливі проблеми:

  • Тьмяний світло автомобільних фар та/або горить індикатор акумулятора на панелі приладів, що свідчить про недостатнє зарядження акумулятора;
  • Шум на низьких та високих обертах;
  • Вібрація на низькій швидкості руху автомобіля;
  • Свист, скрип та інші сторонні звуки, що вказують на проблеми з роликами натягу та підшипниками.

При появі таких ознак необхідно зробити діагностику на СТО. Самостійно обстежувати систему не рекомендується.